728 x 90

AppStore ma ruchome granice

AppStore ma ruchome granice

W życiu każdego developera aplikacji mobilnych przychodzi taki moment, że tworzona aplikacja jest ukończona i należy ją umieścić w jakimś sklepie i w końcu zacząć na niej zarabiać. W przypadku iOS wyboru raczej nie ma (pomijając kwestie możliwości dystrybucji aplikacji po wszelkiego rodzaju jailbrakeach), więc trzeba korzytać z AppStore. AppStore zaś ma dość poważną listę wymagań. Bardzo często developer zwraca się w kierunku tej listy, dopiero wtedy, gdy dostanie wiadomość o odrzuceniu aplikacji. Niemniej, warto przynajmniej kilka najważniejszych wymagań znać. Nawet zanim developer zacznie pisać swoją pierwszą aplikację.

Najważniejszymi wymaganiami są te związane z kodem aplikacji:

  • Apple restrykcyjnie sprawdza aplikacje przesłane do Appstore pod względem
    • Zgodności z wytycznymi: do tego tematu wrócimy na sam koniec.
    • Użycia dozwolonego API: sprawdzanie przebiega słownikowo. Jeśli przypadkiem nazwiemy klasę + funkcję tak jak jest to w API zabronionym, nasz program zostanie automatycznie odrzucony podczas przesyłania do AppStore.
    • Prezentacji dopuszczalnych przez regulamin treści: tutaj podczas wysyłania musimy odpowiednio określić co pokazujemy w aplikacji (np przemoc itp); jeśli podane informacje są niezgodne z rzeczywistością aplikacja zostanie cofnięta z etapu jej przeglądu.
    • Duplikacji narzędzi systemowych: nie potrzebujemy kolejnego kalkulatora, o ile nie wnosi nic nowego; jeśli aplikacja duplikuje funkcje innej znanej już istniejącej aplikacji, również prawdopodobnie zostanie odrzucona, a prawdopodobieństwo jest tym wyższe, im bardziej znana jest ta pierwotna aplikacja.
    • Wysyłanie danych: jeśli aplikacja zbiera dane o użytkownikach, musi być jawnie określona polityka prywatności (i udostępniona na stronie internetowej developera). Jeśli tak się nie stanie, aplikacja zostanie odrzucona. Może tak się stać już jakiś czas po udostępnieniu aplikacji w AppStore, co pokazuje, że nie zawsze zainteresowanie nią gaśnie tuż po zakończeniu procesu sprawdzania.

I tu powróćmy do wytycznych:

Lista wytycznych dostępna na stronie Apple (review guidelines dostępne są pod adresem https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/ i zawierają około 250 zapisów, z którymi musi być zgodna aplikacja. Oczywiście nie jest celem niniejszego artykułu, aby opisywać je wszystkie, dlatego skupimy się na tych najciekawszych:

  • Aplikacje powinny chronić przed złymi treściami młodych użytkowników urządzeń (jest ich bardzo dużo): to jest jak najbardziej uzasadnione i jak najbardziej zrozumiałe; temu celowi służy też szczegółowa deklaracja prezentowanych treści, a wynikiem jest rating wieku, dla jakiego aplikacja jest przeznaczona (od 4+ do 18+).
  • Mamy ponad milion aplikacji. Jeśli Twoja nie robi czegoś użytecznego, albo jest po prostu brzydka, zostanie odrzucona: to jest dość subiektywna wytyczna, pozwalająca Apple odrzucać te aplikacje, które im się po prostu nie podobają. W tym momencie możemy się zastanawiać na jakiej podstawie odrzucili np aplikację lokalizującą słuchawki AirPods za pomocą wysokiego dźwięku…
  • Każda aplikacja, która wygląda jak „napisana na kolanie” tylko po to aby „zaimponować kolegom” zostanie odrzucona: to również jest dość oczywiste kryterium. Pozwala zachować jako taką jakość aplikacji. Niemniej jednak znam przypadek, w którym została zatwierdzona gra pisana w SpriteKit nie zawierająca żadnych grafik w katalogu Assets (jeśli ktoś wie jak wtedy wygląda scena… to aż dziw bierze, że gra nie została odrzucona).
  • Odrzucimy też aplikacje, które przekraczają pewne granice. Jakie granice? Będziemy wiedzieć gdy je zobaczymy: tutaj jest otwarte pole do popisu, pozwalające odrzucić w zasadzie wszystko, ta wytyczna jest również wyjaśnieniem tytułu tego artykułu.
  • Jeśli odrzucimy aplikację, możesz się odwołać od naszej decyzji: na przykład można się tłumaczyć, dlaczego nasza aplikacja musi korzystać z połączenia po protokole http, mimo że Apple wymaga korzystania z protokołu https, czego brak jest też podstawą do odrzucenia aplikacji.
  • Jeśli chcesz oszukać system (kraść dane użytkowników, kopiować cudzą pracę, manipulować użytkownikami) aplikacja zostanie usunięta ze sklepu, a Ty usunięty z grona deweloperów: i bardzo dobrze.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Cancel reply

Inne artykuły

Zapraszamy na WMiI UMK

Studia na Wydziale Matematyki i Informatyki

Nasze szkolenia

iOS11 Design Patterns: szkolenie w Warszawie, 22-24.09.2017


Python – i Ty możesz programować: szkolenie dla nauczycieli, 13-14 września 2017 w Toruniu


Od zera do Apple kodera – szkolenie dla początkujących, 8-10 września 2017 w Warszawie


Xamarin – programowanie wieloplatformowe, 9-10 września 2017 w Toruniu

Ostatnie artykuły

Zapraszamy na UMK