728 x 90

Bezpieczeństwo samochodów autonomicznych – fakty i mity

Bezpieczeństwo samochodów autonomicznych – fakty i mity

Ci, którzy regularnie czytają mojego bloga (http://blog.piekniewski.info/2017/05/11/a-car-safety-myths-and-facts/) zapewne zauważyli, że jestem sceptyczny w stosunku do aktualnych peanów nad samochodami autonomicznymi. Postawmy sprawę jasno: nie dlatego, że nie chciałbym używać takiego pojazdu, albo dlatego, że myślę, żę to jest z fundamentalnych powodów niemożliwe. Mój sceptycyzm wynika raczej z obaw, że technologia nie jest jeszcze wystarczająco rozwinięta do takich zastosowań.I dotyczy to zarówno prymitywności technologii w zakresie sztucznej inteligencji, jak i ekonomicznej wykonalności. Optymizm prasy i wzrastające zainteresowanie tematem nie sprzyja merytorycznej dyskusji, która powinna tu mieć miejsce.

Argument, który jest często powtarzany w prasie popularnej i używany przez zwolenników samochodów autonomicznych, jest taki, że będą one bardziej bezpieczne niż ludzie. Ten argument jest bardzo chwytliwy i gra na emocjach, gdyż niemal każdy z nas miał do czynienia ze śmiercią kogoś bliskiego w wypadku samochodowym. Jednocześnie liczba tych wypadków jest wciąż zbyt wysoka (nawet biorąc pod uwagę, że globalnie nie są to częste wypadki). Oczywiście chciałbym zobaczyć wzrost bezpieczeństwa, co powinno być zapoczątkowane przez lepsze trenowanie i sprawdzanie kierowców, poprawę infrastruktury, edukację na temat efektów jazdy nieuważnych kierowców oraz promocję transportu masowego, itd.

Pośród tych aspektów jest również któregoś dnia miejsce na autonomiczne samochody, ale dziś nie ma żadnych dowodów, że są one w jakimkolwiek stopniu bezpieczniejsze. Przejdźmy do liczb.

Podając za źródłem ( http://www.iihs.org/iihs/topics/t/general-statistics/fatalityfacts/overview-of-fatality-facts) średnia liczba wypadków związanych z pojazdami drogowymi w USA wynosi w przybliżeniu 1.12 na 100 milionów przejechanych mil (w Polsce ta wartość wynosi około 1.9 na 100 milionów mil, zatem jest trochę mniej bezpiecznie). Około jednej trzeciej wszystkich zabitych w USA jest pod wpływem alkoholu, około połowa ofiar nie miała zapiętych pasów. Jeśli odejmiemy tą część, wychodzi raptem 1 wypadek śmiertelny na 200 milionów przejechanych mil.

Wracając do samochodów autonomicznych. Raport dla stanu Kalifornia (dostępny tu https://www.dmv.ca.gov/portal/dmv/detail/vr/autonomous/disengagement_report_2016) pokazuje następujące dane.

Firma Mil do przejecia kontoli
Waymo/Google 5128*
BMW 638
Nissan 246
Ford 196
Delphi 17.6

Zauważcie, że Tesla, która robi chyba największy szum wokół tej technologii nie jest nawet tu uwzględniona. Z tego względu, że ich samochody przejechały tylko około 550 mil, wymagając przejęcia kontroli przez kierowcę średnio co 3 mile. Teraz ważne jest to, żeby ustalić czym jest “przejęcie kontroli”. Każda z firm definiuje to samodzielnie, jednak  większość firm uważa za przerwanie autonomii każde dotknięcie kierownicy przez kierowcę. Waymo (*) raportuje tylko zdarzenia, które po przeprowadzeniu symulacji na podstawie danych z sensorów faktycznie mogły zagrażać bezpieczeństwu. W 9 przypadkach Waymo przyznało, że gdyby nie reakcja kierowcy ich automatyczny samochód uderzyłby w innego uczestnika ruchu lub przeszkodę.

Zakładając, że jedna na 10 z tych kolizji mogłaby się zakończyć ofiarą śmiertelną, nawet w przypadku Waymo które przewodzi w tym zestawieniu mamy wypadek średnio co 70652 mil. W pozostałych przypadkach możemy dojść do wyniku  1760-63800 mil na wypadek śmiertelny. Oczywiście w rozumowaniu tym jest wiele założeń, jednak nawet w przypadku pobłażliwych dla samochodów autonomicznych obliczeń, sformułowanie “ludzie są złymi kierowcami” zaczyna wyglądać na żart!

Z tych estymacji wynika, że aktualne prototypy są o mniej więcej 2-4 rzędów wielkości mniej bezpieczne od ludzi. Jeśli samochody autonomiczne kiedykolwiek się pojawią na naszych drogach… to nie będzie to bliska przyszłość.

Więcej możesz przeczytać na oryginalnym blogu autora: http://blog.piekniewski.info/2017/05/11/a-car-safety-myths-and-facts/

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Cancel reply

Inne artykuły

Zapraszamy na WMiI UMK

Studia na Wydziale Matematyki i Informatyki

Nasze szkolenia

iOS11 Design Patterns: szkolenie w Warszawie, 22-24.09.2017


Python – i Ty możesz programować: szkolenie dla nauczycieli, 13-14 września 2017 w Toruniu


Od zera do Apple kodera – szkolenie dla początkujących, 8-10 września 2017 w Warszawie


Xamarin – programowanie wieloplatformowe, 9-10 września 2017 w Toruniu

Ostatnie artykuły

Zapraszamy na UMK