728 x 90



  • Czy sztuczna inteligencja właśnie zdała test Turinga?

    Czy sztuczna inteligencja właśnie zdała test Turinga?0

    Test Turinga – sposób określania zdolności maszyny do posługiwania się językiem naturalnym i pośrednio mającym dowodzić opanowania przez nią umiejętności myślenia w sposób podobny do ludzkiego. W 1950 roku Alan Turing zaproponował ten test w ramach badań nad stworzeniem sztucznej inteligencji – zamianę pełnego emocji i w jego pojęciu bezsensownego pytania “Czy maszyny myślą?” na pytanie lepiej zdefiniowane. [1] Podczas demonstracji na scenie Google IO, Astystent Google

    READ MORE
  • Nauka i Sztuka na WMiI UMK

    Nauka i Sztuka na WMiI UMK0

    Jeśli zatęskniliście już za Toruńskim Festiwalem Nauki i Sztuki, a w szczególności za wystawą z WMiI, to mamy świetną informację! Na stronie http://tfnis.mat.umk.pl można poczytać o instalacjach pokazywanych na naszym Wydziale!

    READ MORE
  • If czy case? Czyli czego używa się w menu

    If czy case? Czyli czego używa się w menu0

    Ostatnio przyszło mi pisać skrypt w systemie Linux, w którym użytkownik, podając parametry wejściowe, decydował o tym, co wykona program. Skrypt był prosty i przyjąłem, że można wykonać tylko jedną akcję na raz, ale trzeba się było zastanowić, jak sprawdzać, którą opcję wybrał użytkownik. Pomysły na zrealizowanie tego były dwa: seria if albo case. Zdecydowałem się na ten drugi sposób. Ale może najpierw krótkie przypomnienie. Programistom

    READ MORE
  • III Kujawsko Pomorskie Zawody Programistyczne.

    III Kujawsko Pomorskie Zawody Programistyczne.0

    Banknoty są prostokątne. A czy wszystkie monety są okrągłe? Odpowiedzi na to pytanie nie trzeba szukać daleko. NBP wypuścił w roku 2016 okolicznościową kwadratową pięciozłotówkę (a podobne monety były wydawane również przed wojną)… Tak zaczynało się pierwsze zadanie z ubiegłorocznych zawodów, skierowanych do uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz  studentów. W tym roku również Fundacje FRI i FAJ oraz Wydziały Matematyki i Informatyki oraz Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej

    READ MORE
  • Analiza testów pierwszosci

    Analiza testów pierwszosci0

    Liczby pierwsze Koło Naukowe Kryptologii i Cyberbezpieczeństwa WAT Szczególne podziękowania dla dr Lucjana Kowalskiego za pomoc przy artykule 1 Wstęp W artykule “Testy pierwszości” zajeliśmy się opisaniem problemu poszukiwania liczb pierwszych oraz ich wykorzystaniem. Dowiedzieliśmy się, że są one szeroko stosowane we współczesnej kryptologii. Większość współczesnych kryptosystemów opiera się na problemie faktoryzacji jest nim np. najpopularniejszy szyfr RSA, który stanowi podstawę bezpieczenstwa w internecie. Kryptografia

    READ MORE
  • xrange() nie jest generatorem

    xrange() nie jest generatorem0

    Zdarza mi się usłyszeć opinię o tym, że xrange() jest generatorem, ale… czy na pewno?

    READ MORE
  • Kurs programowania Java. Część 6: Wyjątki

    Kurs programowania Java. Część 6: Wyjątki0

    • TECH
    • 28 stycznia 2018

    1. Zadanie 1 Dzisiejsze zadanie to zaimplementować klasę LapanieWyjatkow zawierającą metodę obliczOdwrotnosc(-), która jako parametr pobiera tablicę liczb. Każdy element tablicy modyfikujemy obliczając jego odwrotność, czyli dzieląc 1 przez niego samego. Łatwo się domyślić, że w przypadku pewnych danych nasze obliczenie nie powiedzie się. Jakich danych? Na przykład wartości 0. Rozwiązaniem jest dodanie w metodzie obsługi wyjątków: Exception, NullPointerException i ArithmeticException. 1.1. Rozwiązanie Rozpoczniemy od utworzenia

    READ MORE
  • Co Apple zrobiło dobrze a co źle w iPhone X

    Co Apple zrobiło dobrze a co źle w iPhone X0

    • TECH
    • 19 stycznia 2018

    iPhoneX mógł być tym co czeka smartfony w przyszłości… Tak zaczęliśmy wpis kilka tygodni temu. Teraz przyjrzymy się, czy mieliśmy rację.

    READ MORE
  • Słyszałem, że słonie to bardzo dziwne zwierzęta, czyli krótko o user experience design

    Słyszałem, że słonie to bardzo dziwne zwierzęta, czyli krótko o user experience design2

    Projektowanie zorientowane na użytkowniku Projektowanie zorientowane na użytkowniku (ang. User centered design – UCD) jest filozofią oraz metodologią projektowania, która zakłada, że cały proces wytwarzania produktu jest oparty o współpracę z docelowymi użytkownikami w celu najlepszego rozpoznania i zaspokojenia ich potrzeb. Korzystanie z takiego podejścia gwarantuje projekt, którego podstawą są potrzeby, zainteresowania oraz zachowania użytkownika, a nie cele biznesowe czy możliwości technologiczne. Otrzymujemy więc produkt, który jest dostosowany

    READ MORE