728 x 90

Kurs programowania C# Część druga

Kurs programowania C# Część druga

W tej części kursu zajmiemy się zmiennymi i komentarzami w kodzie.
Wszystkie zmienne, które są używane w programach pisanych w C# muszą mieć swój typ danych, przez co wiadomo jakie wartości mogą być w nich przechowywane. Aby móc korzystać ze zmiennej trzeba ją najpierw zdeklarować, a wygląda to następująco:

int liczba = 1;

int – typ zmiennej (wymagane)
liczba – nazwa zmiennej (wymagane)
1 – wartość początkowa zmiennej (opcjonalne)

Do zmiennej, która jest typu np. int (zmienna liczbowa) nie można przypisać np. łańcuchów tekstowych.

Rodzaje zmiennych

int – 32 bitowa liczba całkowita ze znakiem, przyjmuje wartości z zakresu [-2.147.483.648 – 2.147.483.647]
uint – 32 bitowa liczba całkowita bez znaku, przyjmuje wartości z zakresu [0 – 4,294,967,295]
long – 8 bitowa liczba całkowita ze znakiem, przyjmuje wartości z zakresu [–9,223,372,036,854,775,808 to 9,223,372,036,854,775,807]
ulong – 64 bitowa liczba całkowita bez znaku, przyjmuje wartości z zakresu [0 – 18,446,744,073,709,551,615]
short – 16 bitowa liczba całkowita ze znakiem, przyjmuje wartości z zakresu [-32,768 to 32,767]
ushort – 16 bitowa liczba całkowita bez znaku, przyjmuje wartości z zakresu [0 to 65,535]
double – liczba zmiennoprzecinkowa podwójnej precyzji, przyjmuje wartości z zakresu [±1,5 10(-324) – ±3,4 10(308)]
float– liczba zmiennoprzecinkowa, jest pojedynczej precyzji, przyjmuje wartości z zakresu [+-1,5 10(-45) – +-3,4 10</sup>(38)
decimal – liczba zmiennoprzecinkowa stałej precyzji
string – przyjmuje ciągi znaków Unicode.
char – przyjmuje pojedynczy znak Unicode
byte – 8 bitowa liczba całkowita bez znakiem, przyjmuje wartości z zakresu [0 – 255]
sbyte – 8 bitowa liczba całkowita ze znakiem, przyjmuje wartości z zakresu [-128 – 127]
bool – wartość logiczna, przyjmuje wartości true (prawda) lub false (fałsz)

Komentarze

Komentarze są bardzo ważnym elementem programowania, używanie ich jest dobrym nawykiem a szczególnie docenimy je kiedy trzeba po dłuższej przerwie przejrzeć kod i dokonać kilku zmian. Dzięki dobrze napisanym komentarzom szybko odnajdziemy się kodzie.

Rodzaje komentarzy:
komentarz dotyczący tylko jednej linii kodu

// To co jest po prawej stronie jest komentarzem

Komentarz dotyczący wielu linii kodu

/*
 Linia 1 komentarza
 Linia 2 komentarza
 */

Przykłady

using System;
namespace Zmienne
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Zmienne");
            // Przypisanie wartości w czasie deklaracji zmiennej
            string tekst = "Hello World";
            // Wyświetlenie zmiennej na ekranie
            Console.WriteLine(tekst);
            //Deklaracja zmiennej
            int zmienna;
            // Przypisanie wartości do zmiennej wcześniej zdeklarowanej
            zmienna = 1;
            // Wyświetlenie wartości na ekranie
            Console.WriteLine(zmienna);
            //Zmiana wartości zmiennej
            zmienna = 2;
            // Wyświetlenie wartości na ekranie
            Console.WriteLine(zmienna);
            Console.ReadKey();
        }
    }
}

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Cancel reply

Inne artykuły

Zapraszamy na WMiI UMK

Studia na Wydziale Matematyki i Informatyki

Nasze szkolenia

iOS11 Design Patterns: szkolenie w Warszawie, 22-24.09.2017


Python – i Ty możesz programować: szkolenie dla nauczycieli, 13-14 września 2017 w Toruniu


Od zera do Apple kodera – szkolenie dla początkujących, 8-10 września 2017 w Warszawie


Xamarin – programowanie wieloplatformowe, 9-10 września 2017 w Toruniu

Ostatnie artykuły

Zapraszamy na UMK